بررسی تنوع ریختی گونه‌های مختلف جنس Anchusa L. از تیره Boraginaceae (گاو زبان) در ایران

نویسندگان

  • فاطمه نصرالهی گروه زیست‌شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران
  • مریم کشاورزی گروه زیست‌شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران
چکیده مقاله:

جنس Anchusa L. با چهار گونه و دو واریته از علف‌های هرز تیره گاو زبان در ایران است. گونه‌های مختلف این جنس در زیستگاه‌های متفاوت و در زراعت‌ها به صورت خودرو حضور دارد. تفکیک گونه‌های آن عمدتاً بر مبنای صفاتی چون، منظم یا نامنظم بودن جام، افراشته بودن لوله جام و شکل فندقه است. در این پژوهش، به ارزیابی صفات ریخت‌شناسی در جمعیت‌های مختلف این گونه‌ها در ایران پرداخته شد. در مجموع، 31 صفت کمّی و کیفی ریختی از 12 جمعیت از چهار گونه بررسی شد. بررسی‌های آماری چند متغیره شامل تجزیه خوشه‌ای و رسته‌بندی بر روی صفات ریختی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 0/19 انجام شد. نتایج آماری مؤید آن است که با صفات انتخابی می‌توان کلید کارآمدی ارائه داد و به خوبی این گونه‌ها را از یکدیگر تفکیک نمود. تجزیه به مؤلفه‌های اصلی انجام شد و دو مؤلفه (عامل) بیشترین سهم را داشتند که مهم‌ترین صفات عبارت بودند از: موقعیت پرچم‌ها، طول کاسه گل، شکل برگ میانی، محل بساک‌ها، شکل لوله جام، طول جام و قطر قاعده کُرک‌ها. با استفاده از نتایج حاصل از مطالعات ریختی و صفات افتراقی به دست آمده، کلید شناسایی جدیدی برای گونه‌های این جنس در ایران تهیه گردید. این پژوهش، نخستین بررسی مورفومتریک در خصوص گونه‌های Anchusa در ایران است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سه گونه جدید از تیره Boraginaceae (گاو زبان) از ایران

سه گونه جدید از تیره گاوزبان به نامهای Cynoglossum semmanicum از مرکز و Paracaryum khorassanicum از شمال شرقی و Solenanthus bakhtiaricus از جنوب غربی ایران نام گذاری و معرفی می‌گردند. گونه‌های نزدیک به گونه‌های جدید مورد توجه قرار گرفته و اختلافات آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

متن کامل

سه گونه جدید از تیره boraginaceae (گاو زبان) از ایران

سه گونه جدید از تیره گاوزبان به نامهای cynoglossum semmanicum از مرکز و paracaryum khorassanicum از شمال شرقی و solenanthus bakhtiaricus از جنوب غربی ایران نام گذاری و معرفی می گردند. گونه های نزدیک به گونه های جدید مورد توجه قرار گرفته و اختلافات آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

متن کامل

بررسی بیوسیستماتیکی جنس anchusa l از خانواده گاوزبان (boraginaceae)

جنس anchusa از علف های هرز خانواده boraginaceae است که یک گیاه دارویی و اصیل است که از سال ها قبل به نام گل گاوزبان در درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. این جنس در ایران دارای 4 گونه می باشد. در این پژوهش که اولین بررسی در خصوص گونه های خودروی anchusa در ایران است، بررسی بیوسیستماتیکی گونه ها با استفاده از مطالعات ریخت شناسی، تشریحی و سیتوژنتیکی با تکیه بر روش های تاکسونومی عددی ش...

15 صفحه اول

بررسی گونه‌های مشاهده شده جنس .Boraginaceae) Anchusa L)در محیط‌های رودرال و زگتال شهر همدان (غرب ایران)

طی سال‌های 1390 - 1388 برخی از مناطق رودرال و زِگِتال درون شهر همدان و حومه آن (تا شعاع 30 کیلومتری) که شامل تعدادی از مزارع، باغات، فضاهای سبز، زمین‌های بایر و نیز حاشیه مسیرهای رفت و آمد (خیابان¬ها و اتوبان¬ها) می¬شوند، در رابطه با حضور و پراکندگی جنس Anchusa مورد مقایسه‌های فلوریستیکی-اکولوژیکی قرار گرفتند. تاکنون از این جنس دو گونه و یک زیر¬گونه از محدوده¬های تحت مطالعه مشاهده و جمع¬آوری شده¬...

متن کامل

گزارش جنس جدید Ogastemma از تیره گل گاو زبان برای اولین بار از فلور ایران

جنس تک گونه‌ای  Ogastemma با گونه Ogastemma pusillum برای اولین بار از ایران گزارش می شود.این گونه در جنوب ایران، استان هرمزگان می روید و به جنس Echiochilon نزدیک است.

متن کامل

گزارش گونه جدید از تیره گل گاو زبان (boraginaceae) از ایران

گونه های  lappula drobovii ، suchtelenia calycina var. acanthocarpa ، solenanthus turkestanicus ، trichodesma bamianicum برای اولین بار از ایران گزارش می گردند. رویشگاه تمام این گونه ها استان خراسان می باشد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 4  شماره 12

صفحات  53- 60

تاریخ انتشار 2012-11-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023